Kwalifikacje do GP Hiszpanii

Valtteri Bottas po raz 3. z rzędu

Sebastian Vettel w 3. sesji treningowej miał najlepsze prędkości w dwóch z trzech sektorów toru Circuit de Catalunya. Cóż z tego, skoro Lewis Hamilton w tej samej sesji był o ponad 0,5 sekundy szybszy od drugiego, Leclerca. Czy przewaga Mercedesa nad Ferrari jest rzeczywiście tak duża? Okazało się w kwalifikacjach, że jednak tak.

Jak wspominaliśmy już przed kilku godzinami, mimo zapowiedzi pięknej pogody, temperatura powietrza, a co za tym idzie także nawierzchni toru, znacznie się obniżyła. Ponadto, warto także pamiętać, że tor pod Barceloną jest naprawdę wymagający pod względem aerodynamicznym.

Wszyscy kierowcy wyjechali na początku oczywiście na miękkich oponach. Już po kilku minutach pierwszym w żwirowej pułapce w zakręcie 4 był Nico Hulkenberg. Udało mu się jednak nie zgasić silnika i wyjechać na tor, ale kierowca Renault oderwał niestety przednie skrzydło i musiał wrócić do garażu, z nadzieją, że zawieszenie bolidu nie uległo uszkodzeniu. Widocznie wymiana skrzydła wystarczyła, bo Niemcowi udało sie powrócić na tor jeszcze przed końcem Q1. W międzyczasie na torze w zakręcie 13. obrócił się George Russell. Z pewnościa nie był to jednak udany poczatek kwalifikacji dla Renault. Hulkenbergowi nie udało sie wykonać wystarczająco szybkiego okrążenia, aby zakwalifikowac się do Q2. Jego zespołowy kolega, Daniel Ricciardo zakwalifikował się do drugiej częsci, ale dopiero jako 15.

Nic nie wskazuje, że jest to szczęśliwy weekend także dla Racing Point. Lance Stroll, oprócz spotkania z barierami wczoraj, dzisiaj musi zadowolić się zajęciem 17 miejsca w kwalifikacjach.

 W Q1 wyeliminowani zostali: Hulkenberg, Stroll, Giovinazzi, Russell i Kubica.

Q2 wszyscy kierowcy także rozpoczęli na miękkich oponach. Prawdziwa walka rozpoczęła się oczywiście w drugim przejeździe. Pomimo najlepszych czasów w pierwszym przejeździe obydwaj kierowcy Mercedesa także wyjechali na tor, na nowych miękkich oponach. Tak samo zrobiła reszta stawki. W garażach pozostali tylko Vettel i Verstappen.   Wyeliminowani zostali Norris, Albon, Raikkonen i Perez. Miłą niespodzianką była kwalifikacja do Q3 Daniela Ricciardo, szczególnie, że ten weekend nie układał sie do tej pory najlepiej dla Renault.

GPSpain Quali bestW połowie ostatniej części kwalifikacji Valtteri Bottas był szybszy od Lewisa Hamiltona o ponad 0,6 sekundy i był także pierwszym kierowcą, który osiagnął czas poniżej 1:16. Zdecydowanie było widać, że trudno będzie pobić jego genialne okrążenie z pierwszych minut Q3. Na polach startowych w niedzielę staną więc obok siebie Bottas i Hamilton. Za nimi ustawi się Sebastian Vettel w towarzystwie Maxa Verstappena. Charles Leclerc niestety nie był w stanie poprawić swojego czasu na tyle, aby startować obo swojego zespołowego kolegi. Wyglądało zresztą, że młody kierowca Ferrari naprawde gorzej radził sobie w dzisiejszych kwalifikacjach.

"Zrobię wszystko co się da jutro, świetnie dla zespołu, że znowu mamy pozycje 1-2 i będę zadowolony, jeśli jutro też tak będzie" - powiedział Lewis Hamilton po kwalifikacjach. Valtteri Bottas wykazuje naprawdę coraz wiekszą wiarę w siebie i wyraził to w rozmowie z Jesonem Buttonem: " Było lepiej i lepiej, naprawdę sprawiało mi przyjemność. Czuję się coraz lepiej w samochodzie."

W przeciwieństwie do kierowców Mercedesa, ani Vettel, ani Leclerc nie byli zadowoleni ze swoich osiągnięć. Niemiec stwierdził, że ma dobre odczucia w stosunku do samochodu, ale zwyczajnie nie jest on wystarczająco szybki. Dla odmiany, Charles Leclerc otwarcie powiedzial, że nie bardzo rozumie w jaki sposób uszkodził samochód w Q2 i w związku z tym ucierpiał balans bolidu. Uszkodzenie uniemożliwiło mu więc wykonanie szybszego okrążenia.

 

  Grand Prix Hiszpanii

  Kwalifikacje

    
    Kierowca  Czas  Opony
1     V.Bottas  Mercedes  1:15.406  S
2     L.Hamilton  Mercedes  1:16.040  S
3     S.Vettel  Ferrari  1:16.272  S
4     M.Verstappen  Red Bull  1:16.357  S
5     C.Leclerc  Ferrari  1:16.588  S
6     P.Gasly  Red Bull  1:16.708  S
7     R.Grosjean  Haas  1:16.911  S
8     K.Magnussen  Haas  1:16.922  S
9    D.Kvyat  Toro Rosso  1:17.573  S
*10     D.Ricciardo  Renault  1:18.106  S
         
11     L.Norris  McLaren  1:17.338  S
12     A.Albon  Toro Rosso  1:17.445  S
13     C.Sainz  McLaren  1:17.599  S
14     K.Raikkonen  Alfa Romeo  1:17.788  S
15     S.Perez  Racing Point  1:17.886  S
         
**16     N.Hulkenberg  Renault  1:18.404  S
17     L.Stroll  Racing Point  1:18.471  S
***18     A.Giovinazzi  Alfa Romeo  1:18.664  S
****19     G.Russell  Williams  1:19.072  S
20     R.Kubica  Williams  1:20.254  S

 * Daniel Ricciardo - kara 3 miejsc za "wycofanie w bolid Daniiła Kvyata w Baku;

**Nico Hulkenberg będzie startował z alei serwisowej, na skutek wymiany przedniego skrzydła na nowe, o innywj specyfikacji.

***Antonio Giovinazzi - kara 5 miejsc za wymianę skrzyni biegów.

**** George Russell wystaruje z ostatniego pola startowego, w wyniku kary cofnięcia o 5 miejsc, za wymianę skrzyni biegów. Zgodnie z przepisami, każdy kierowca musi przejechać na tej samej skrzyni minimum 6 wyścigów.

Warto także zauważyć, że pierwsza czwórka (a także kilku innych kierowców) nie ma już nowych miękkich opon. Poszczególni kierowcy mają do dyspozycji w trakcie wyścigu następujące zestawy opon:

Pirelli Gp spain available

 

foto: Mercedes

rys. Pirelli


Drukuj