77. zwycięstwo Hamiltona

"To był dla mnie najtrudniejszy wyścig"

- powiedział Lewis Hamilton po wygranej w GP Monako.

Po sobotnich kwalifikacjach pojawiło się z pewnością kilka pytań. Czy startujący z pole position Lewis Hamilton będzie w stanie wygrać wyścig w Monako? Czy walczący z nim bezpośrednio Valtteri Bottas będzie miał lepszy start? Na ile silny jest Red Bull? Co będzie w stanie zrobić Charles Lelcerc, który na skutek błędu zespołu, musi ruszyć do wyścigu dopiero z 15. pola? Czy zacznie padać, co może poważnie zmienić przebieg wyścigu? Czy i ile razy pojawi się samochód bezpieczeństwa?

Temperatura toru była dzisiaj niższa o 100C niż wczoraj w trakcie kwalifikacji. Przed wyścigiem zapowiadano, że możliwe są opady deszczu. Preferowaną strategią było oczywiście wykonanie tylko jednego pit stopu.

Po starcie przód stawki się nie zmienił. Dobry start zaliczył Pierre Gasly przesuwając się o jedną pozycję, a także Robert Kubica, wyprzedzając zarówno Russella jak i Giovinazziego. Startujący z 15 pozycji kierowca Ferrari Charles Leclerc bardzo szybko znalazł się na miejscu 13.

Leclerc wykonał piękny manewr wyprzedzając Grosjeana w zakręcie Rascasse na 7. okrążeniu. Próbował powtórzyć ten sam ruch z Hulkenbergiem, ale nie udało mu się to i dodatkowo przebił oponę prawego tylnego koła. Pomimo tego, że dojechał do swoich mechaników na samej obręczy, koło zostało zmienione i monakijczyk powrócił na tor na 20 pozycji. Tor wymagał też uprzątnięcia, więc zastosowano żółtą flagę i wyjechał samochód bezpieczeństwa. Natychmiast zjechali na zmianę opon inni kierowcy. W tym Hamilton, Bottas i Verstappen. Wydawało się, że stracił na tym Bottas, bo wyjechał po tej zmianie za Verstappenem. Zespołowi Red Bulla sędziowie zarzucili jednak nieuważne wypuszczenie swojego kierowcy sprzed garażu i samemu Verstappenowi zapblokowanie drogi Bottasowi i nałożyli na niego karę 5 sekund. Na następnym okrążeniu Bottas powrócił do garażu i ponownie zmienił opony na twarde. Hamilton jechał w tym momencie na średniej mieszance.

Samochód bezpieczeństwa zjechał na 14 okrążeniu. Trzech następnych kierowców jechało za nim na twardej mieszance. Na skutek potrącenia przez Giovinazziego bolidu Roberta Kubicy w zakręcie Rascasse na 16 okrążeniu, samochód Polaka obrócił się w zakręcie Rascasse. Zablokowany został na chwilkę tor.

Leclerc już na 17 okrążeniu zmienił powtórnie opony na miękkie i wyjechał na ostatniej pozycji. Niestety, samochód miał uszkodzenia podłogi i jak stwierdził sam kierowca, nie dawało się nim jechać. Kierowca Ferrari zakończył GP Monako już na 19 okrążeniu.

Sędziowie zajęli się także sprawą kolizji Giovinazziego i Kubicy. Kierowca Alfy Romeo otrzymał jeszcze surowszą karę - 10 sekund. Na tym etapie wyścig prowadził Hamilton, przed Verstappenem, Vettelem, Gaslym i Bottasem. Gasly zjechał na zmianę opon i wyjechał na tor na 9. pozycji.

Co ważne, Hamilton nie był w stanie w pierwszej połowie wyścigu wypracować sobie takiej przewagi, aby czuć się niezagrożony. Na 32 okrążeniu informował też swojego inżyniera, że ma zniszczoną lewą przednia oponę. Jechał na średniej mieszance. Ziarninowanie pojawiło się także na twardej mieszance przedniej lewej opony jadącego za Hamiltonem bolidu Verstappena. Przez dłuższy czas zespół Mercedesa trzymał Hamiltona na średniej mieszance, choć ten mocno powątpiewał w słuszność tej decyzji.

Robert Kubica utrzymywał dobre tempo na twardej mieszance. Był o 0,6 sekundy szybszy od Russella, jak również w pewnym momencie szybszy od Giovinazziego. Włoch, zjechał na odbycie kary na 44 okrążeniu, wyjechał za Kubicą i pomimo świeżych opon, nie udało mu się wyprzedzić Polaka, który dzielnie się bronił, jadąc podobnym do kierowcy Alfy Romeo tempem i wypracowując sobie nawet sporą przewagę, pomimo, że narzekał również na ziarninowanie opon.

5 sekundową karę otrzymał również Lance Stroll, za uzyskanie nieuprawnionej przewagi w walce o pozycje z Grosjeanem. Następnym ukaranym kierowcą był Romain Grosjean. Tym razem sędziowie zauważyli przekroczenie przez niego białej linii przy wyjeździe z alei serwisowej, co kosztowało Francuza 5 sekund.
 
Hamilton pod koniec wyścigu był w bardzo trudnej sytuacji. Utrzymywał za sobą Verstappena, ale miał bardzo zniszczone opony. Stwierdził nawet, że zespół chyba liczył na cud, zakładając średnie opony, na których będzie trudno dojechać do końca wyścigu. Ponieważ Verstappen otrzymał karę, wiadomo było, że bez dodatkowych niespodziewanych sytuacji, na trzecim stopniu podium znajdzie się Bottas. Ciągle jeszcze nie było jednak pewne, czy Hamilton będzie w stanie dojechać na średniej, bardzo zniszczonej mieszance, na czele stawki.
 
To był z pewnością dobry wyścig dla partnera Verstappena. Pierre Gasly dokonał ponownej wymiany opon na miękkie na 63 okrążeniu i wyjechał  przed Sainzem, ponieważ miał sporą przewagę nad nim. To życiowy wynik dla Gasly'ego. Dodatkowo był autorem najlepszego czasu, co dało mu 1 dodatkowy punkt.
 
W ostatniej fazie wyścigu Verstappen otrzymał pozwolenie na zastosowanie "Mode 7", czyli mógł użyć całej mocy, aby spróbować przyspieszyć i pokonać Hamiltona. Na 76 okrążeniu, Verstappen usiłując wyprzedzić kierowcę Mercedesa, uderzył prawym przednim kołem w tylne koło bolidu Brytyjczyka. Hamilton został wypchnięty z szykany za tunelem, ale udało mu się utrzymać pozycję. Verstappen otrzymał oprócz kary czasowej, 2 punkty karne.
 
Strategia zespołu Mercedesa z pewnością budziła wątpliwości. Wątpił przecież w nią sam Hamilton. Okazało się jednak, że Brytyjczyk nie doceniał jakości opon Pirelli. A serio, jego dzisiejsza wygrana świadczy o umiejętnościach kierowcy Mercedesa. Hamilton był w stanie poradzić sobie zogromnym zużyciem średniej twardości mieszanki, z utrzymaniem samochodu na torze, kiedy opony były już bardzo zużyte i nie oddał prowadzenia od początku do końca wyścigu, na bardzo trudnym torze.
 
 

  Grand Prix Monako 2019

  
Pozycja Numer Kierowca Zespół Czas Liczba
okrążeń
Punkty
1           44  L.Hamilton  Mercedes  1:43:28.437  78  25
2    5  S.Vettel  Ferrari  +2.602 sek  78 18
3    77  V.Bottas  Mercedes +3.162  78  16
4    33  M.Verstappen  Red Bull  +5.537 78  12
5    10  P. Gasly  Red Bull +9.946 78  11*
6    55  C.Sainz  McLaren +53.454 78  9
7    26  D.Kvyat  Toro Rosso + 54.574 78 6
8    23  A.Albon  Toro Rosso  +55.200 78 4
9    3  D.Ricciardo  Renault +1:00.894 78 2
10  8  R. Grosjean  Haas +1:01.034 78 1
11 4  L.Norris  McLaren +1:06.801 78  0
12 20  K.Magnussen  Haas +1 okrążenie 77  0
  13    11  S.Perez  Racing Point +1 okrążenie 77 0
14 27  N.Hulkenberg  Renault +1 okrążenie 77  0
  15   63  G.Russell  Williams +1 okrążenie 77  0
  16          18  L.Stroll  Racing Point +1 okrążenie 77  0
17         7  K.Raikkonen  Alfa Romeo +1 okrążenie 77  0
18        88  R.Kubica  Williams +1 okrążenie 77  0
19        99  A.Giovinazzi  Alfa Romeo +2 okrążenia 76  0
NC         4  C.Leclerc  Ferrai DNF  16  0

 *dodatkowy punkt za najszybsze okrążenia

foto: Mercedes


Drukuj