Legendarne Silverstone

Najtwardsze opony na najbardziej wymagające zakręty.

Jako miejsce pierwszego Grand Prix Mistrzostw Świata prawie 70 lat temu, Silverstone jest jednym z "duchowych domów" sportów motorowych. Na najbliższy weekend, po raz trzeci w tym sezonie, Pirelli dostarczy zespołom najtwardsze mieszanki. Zgodnie z oznaczeniami, kierowcy będą więc mieć do dyspozycji opony C1, C2 i C3. Ma to na celu sprostanie niemal najwyższym wymaganiom energetycznym sezonu, gwarantowanym przez słynne szybkie zakręty na brytyjskim torze. 

Charakterystyczną cechą Silverstone są właśnie szybkie zakręty, w szczególności sekwencja Maggot, Beckett i Chapel - w które kierowcy wjeżdżają na pełnej prędkości, na najwyższych biegach, przez co opony są bardzo mocno obciążane, a przeciążenie jest bardzo duże. W tym roku cały tor został odnowiony tuż przed Grand Prix, aby usunąć nierówności, poprawić drenaż i zaakcentować łuki. Możliwe, że spowoduje to lepsze czasy okrążeń. Najszybsze okrążenie nalezy obecnie do kierowcy Mercedesa Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk ustanowił je w zeszłym roku, w kwalifikacjach.

Specyfika Silverstone opiera się raczej na energii bocznej niż na trakcji i hamowaniu, chociaż są też niektóre wolniejsze i bardziej techniczne części jak w kompleksie Arena. W związku z tym, potrzebny jest pewien kompromis, jeśli chodzi o konfigurację bolidów. Jest to tor, na którym wyprzedzanie jest zdecydowanie możliwe, ale wymaga nie lada umiejętności i nazwijmy to - dużego zaangażowania.
Zazwyczaj w Anglii pogoda jest bardzo trudna do przewidzenia. Zarówno mocne słońce, jak i ulewny deszcz obserwowano w przeszłości podczas Grand Prix - czasami w ten sam weekend - więc zespoły będą musiały być przygotowane na wszystko.
 
W trakcie ostatniego wyścigu zespoły zastosowały różne strategie, zarówno jednego jak i dwóch pit stopów. Trzeba jednak pamiętać, że wyjątkowo na Silverstone, dwukrotnie na torze pojawił się w zeszłym sezonie samochód bezpieczeństwa. Wszyscy kierowcy, którzy wykonali drugi pit stop, zrobili to podczas obecności samochodu bezpieczeństwa i była to taktyka, która pomogła Sebastianowi Vettelowi wygrać Grand Prix.
 
 MARIO ISOLA - SZEF F1 I WYŚCIGÓW SAMOCHODOWYCH w Pirelli:
„Nowy asfalt został położony dopiero niedawno, więc będzie ciekawie zobaczyć, jaki będzie efekt rywalizacji. Może to sprawić, że tor jest już zdecydowanie szybszy. Tak, jak w zeszłym roku, dostarczamy najtwardsze mieszanki, które powinny dobrze dostosować się do wymagań w zakresie pokonywania zakrętów, a wymagania te należą do najwyższych w całym sezonie, biorąc pod uwagę takie miejsca jak Spa i Suzuka. Z nowym asfaltem i słynną zmienną brytyjską pogodą, na pewno będzie kilka niewiadomych przed tegorocznym wyścigiem na Silverstone, co sprawia, że gromadzenie danych w trakcie treningów będzie jeszcze ważniejsze niż zwykle, aby opracować najlepszą strategię ”.
 
Po ostatnim teście opon na 2020 r., wykonanym przez Alfa Romeo po Grand Prix Austrii, Red Bull i Williams pozostaną po Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, w celu testowania opon prototypowych na przyszły rok. Testy odbędą się we wtorek i środę.
 
 
 
 
Zestawienie mieszanek nominowanych na kolejne wyścigi aktualizowane jest w materiale Opony na sezon 2019.
ryc./foto: Pirelli

Drukuj