Zmiany techniczne na sezon 2019

Jak twierdzą niektórzy nadchodzą największe zmiany w aerodynamice od 2009 roku.

Dzięki nowym przepisom mamy zobaczyć więcej manewrów wyprzedzania i wyścigi mają stać się ciekawsze. Czy tak będzie? Zobaczmy co zaakceptowała FIA.


1. Zmiany skrzydła przedniego – dotychczas dość skomplikowana budowa, z małymi, dodatkowymi skrzydełkami zmienia się na prostszą, aby wymóc mniej skomplikowany obieg strumienia powietrza, co da większą łatwość podążania za innym samochodem w strumieniu powietrza go opływającego. Oczywiście wpływa to na docisk aerodynamiczny. Uproszczenie budowy przedniej części bolidu spowoduje tym samym możliwość podążania dwóch pojazdów w mniejszej odległości jeden za drugim. Jednocześnie limitowana będzie także liczba elementów składowych skrzydła. W 2019 roku przednie skrzydło zostanie powiększone do maksymalnej szerokości samochodu.

FW41 Front On 35 Element 2018 2019
Rozpiętość przedniego skrzydła 1850 mm 2000 mm
Wysokość przedniego skrzydła 75 - 275 mm 75 - 295 mm

 

2. Zmiana skrzydła tylnego – skrzydło ma być szersze i głębsze, co umożliwi lepsze wykorzystanie DRS. To może powodować konieczność zmian usytuowania stref DRS na torach. FIA prawdopodobnie będzie zastanawiać się nad tym rozwiązaniem.

M152838 Element 2018 2019
Rozpiętość tylnego skrzydła 950 mm 1050 mm
Wysokość tylnego skrzydła 600 - 800 mm 600 - 820 mm
Prześwit DRS 65 mm 85 mm

 

3. Waga bolidu – Minimalna waga samochodu, bez paliwa nie może wynosić mniej niż 743 kg. W 2018 roku było to 734 kg. Przyjęto, że kierowca ma ważyć z siedzeniem 80 kg. Jeżeli kierowca waży mniej, to zostaje dodany do samochodu balast, o odpowiedniej wadze.

4. Więcej paliwa – limit paliwa został zwiększony o 5 kg, ze 105 do 110 kg. Ma to pozwolić kierowcom na wykorzystanie pełnej mocy silników i tym samym zlikwidowanie sytuacji, kiedy zmuszeni są oni do oszczędzania paliwa.

Dodatkowo, w poszukiwaniu sposobów na podniesienie bezpieczeństwa kierowców, FIA rekomenduje wprowadzenie biometrycznych rękawic. Wyposażone w czujnik rękawice umożliwią monitorowanie tętna i zawartości tlenu we krwi kierowcy przed, w trakcie i po ewentualnym wypadku.

5. Zmiany proponowane na sezon 2021:

a. Silniki będą mieć o 3000 RPM większy zakres.
b. Restrykcje dotyczące parametrów silnika, aby ograniczyć różnice pomiędzy dużymi, bogatymi zespołami i tymi o mniejszych zasobach i możliwościach.
c. Rezygnacja z MGU-H (motor generator unit - heat) – jednostka odzyskiwania energii, podłączona do turbo ładowarki silnika i zamieniająca energię cieplną z gazów wydechowych w energię elektryczną.
d. "Powrót" KERS – po rezygnacji z kosztownej MGU-H, zespoły będą stosować MGU-K (motor generator unit - kinetic), czyli jednostkę odzyskiwania energii kinetycznej wytwarzanej podczas hamowania. Wykorzystanie pozyskanej w ten sposób energii będzie zależeć od kierowcy i to on będzie decydował kiedy i ile jej użyć. Takie rozwiązanie da możliwość oszczędzania energii przez wiele okrążeń, aby móc wykorzystać ją jako dodatkowy element taktyki wyścigowej.


Drukuj