Sebastian Vettel

SVmain# 5

Zespół Scuderia Ferrari
Liczba startów w GP 220
Suma punktów w karierze 2745
Liczba podium 111
Liczba tytułów mistrzowskich 4

 Sebastian Vettel urodził się 3 lipca 1987 roku w Heppenheim. Niemiecki zawodnik przygodę ze sportem motorowym, w amatorskim kartingu, rozpoczął podobno, kiedy miał 3.5 roku. Po raz pierwszy w wyścigu wystartował wieku 8 lat. Jego niewątpliwy talent zwrócił uwagę przedstawicieli Red Bull Junior Team, w barwach, którego występował już kiedy miał 11 lat. Po zdobyciu kilku tytułów został promowany do German Formuła BMW, gdzie zdobył tytuł mistrzowski w 2004 roku. To był jego 2. sezon w tej serii i trzeba nadmienić, że jego przewaga nad innymi kierowcami była miażdżąca – wygrał 18 z 20 wyścigów.
Dalsza droga Vettela do F1 wiodła poprzez testy w BMW Williams F1. W 2006 roku, kiedy Robert Kubica zajął miejsce Jacques Villeneuve’a w BMW Sauber, Vettel przejął rolę kierowcy rezerwowego w tym zespole. W swoim występie w GP USA 2007, (zastępował Roberta Kubicę, po wypadku w GP Kanady) młody Niemiec zajął 8. miejsce. Jego świetna postawa spowodowała reakcję zespołu Toro Rosso, który zaproponował mu miejsce w swoim bolidzie już dwa miesiące później. Zaledwie 20-letni Sebastian uzyskał najlepszy do tej pory wynik dla zespołu – 4. Miejsce w GP Chin - i zagwarantował sobie miejsce na sezon 2008. Po pierwszym zwycięstwie Vettela i tym samym Toro Rosso, na Monzy w 2008 roku, stało się jasne, że następny etap to promocja do Red Bull Racing. Przeniesienie do siostrzanego zespołu zaowocowało, w końcu sezonu 2. miejscem Vettela – czyli tytułem wicemistrza świata Formuły 1. Jak się okazało, to była dopiero zapowiedź możliwości Sebastiana .
Rok 2010 pokazał, że jeden z najmłodszych w stawce właśnie zmierza w kierunku mistrzostwa świata. Różnice punktowe w klasyfikacji kierowców były niewielkie przez cały sezon. I chociaż Sebastian nie prowadził w niej ani przez chwilę, zwycięstwo w ostatnim wyścigu, w Abu Zabi, uczyniło go najmłodszym mistrzem Formuły 1 w historii tej dyscypliny.
Nie da się ukryć, że bez dobrego bolidu, nawet tak zdolny kierowca, jak Vettel niewiele mógłby zrobić. Konstrukcje Adriana Newey’a nie zawiodły jednak także w sezonie 2011. W 19 wyścigach, Sebastian stanął 17 razy na podium. Nie było wątpliwości, że z 392 punktami i przewagą 122 punktów nad drugim Jensonem Buttonem, laur zwycięzcy przypadł ponownie jemu.
W następnej edycji mistrzostw przewaga zespołu Red Bull nie była już tak wyraźna. Pierwsza część sezonu zdecydowanie nie należała do najlepszych. Punktem zwrotnym stał się Singapur. Sebastian wygrał to Grand Prix i trzy następne wyścigi. Sezon zakończył z nieiwleką przewagą 3 punktów nad Fernando Alonso. Trzeci tytuł był jego.
Znacznie pewniejsze zwycięstwo -155 punktów przewagi – nad ponownie drugim, Fernando Alonso jeżdżącym dla Ferrari, zagwarantował sobie kierowca Red Bulla w sezonie 2013. Vettel wygrał po przerwie wakacyjnej 9 ostatnich wyścigów sezonu. Był z pewnością najmłodszym kierowcą nie tylko, który zdobył jeden, dwa, trzy, ale także cztery tytuły mistrzowskie.

Rok 2014 był sezonem zmian technologicznych i jeszcze przed rozpoczęciem wyścigów mówiło się, że kierowcy mogą mieć trudności z adaptacją do tych zmian. Vettel zmagał się ze zmniejszoną przyczepnością a do tego został pokonany zdecydowanie przez nowego kolegę z zespołu, Daniela Ricciardo. Zwycięstwa dla Red Bulla stały się udziałem tylko młodego Australijczyka, a samemu zespołowi udało się zdobyć 2. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, zdobywając prawie 300 punktów mniej niż zwycięski zespół Mercedesa. Skończyło się czteroletnie panowanie Red Bulla. Sebastian był dopiero 5. w tym sezonie i zakończył współpracę z zespołem z Milton Keynes.
Wszyscy wiedzą, że marzeniem kierowców Formuły 1 jest reprezentowanie Scuderia Ferrari. Takie też wyzwanie podjął Sebastian Vettel w 2015 roku, zastępując Fernando Alonso. Był to jednak zdecydowanie czas Mercedesa. Kierowcy tego zespołu zdominowali mistrzostwa, zdobywając 703 punkty, czyli o
275 więcej niż Sebastian Vettel i partnerujący mu Kimi Raikkonen. Niemiec wygrał tylko 3 Grand Prix i zajął w tym sezonie 3. miejsce.

Jeszcze gorszy okazał się niestety rok 2016. Ferrari nie było wystarczająco silne, aby pokonać Mercedesy.
W tym sezonie Sebastian stanął tylko 7 razy na podium, ale nie udało mu się wygrać ani jednego wyścigu i musiał uznać także wyższość byłego partnera Daniel Ricciardo. W ogólnej klasyfikacji zajął 4. miejsce, co było najsłabszym osiągnięciem od sezonu 2008.
W 2017. nieprzerwana i widoczna przewaga Mercedesa przyniosła tytuł mistrzowski Nico Rosbergowi. Sebastian Vettel wygrał trzy z pierwszych sześciu wyścigów, a w pozostałych trzech zajmował 2. pozycje i w dalszej części sezonu jeszcze siedmiokrotnie stawał na podium. Wydaje się jednak, że z powodu problemów z niezawodnością bolidu, oraz – jak sam przyznawał- własnych błędów punktów wystarczyło na zdobycie wicemistrzostwa. Było to niewątpliwie znacznie lepsze osiągnięcie niż w poprzednim roku.
Niedawno zakończony sezon nie przyniósł także Niemcowi upragnionego tytułu w barwach Scuderia Ferrari. Co więcej, pomimo wicemistrzowskiego tytułu, Sebastian zakończył go z większą niż w 2017 roku stratą do miłościwie panującego nam po raz 5. Lewisa Hamiltona. Co prawda, podobnie, jak w poprzednim sezonie jeszcze latem wydawało się, że Ferrari kontroluje sytuację i ma szanse na obydwa tytułu – zarówno zespołowy jak i indywidualny, ale Sebastian wygrał jeszcze tylko na torze Spa. Zdarzały się niewłaściwie dobrane opony, rezygnacja zespołu z wprowadzenia nowych części w Japonii i ponownie jego własne błędy. Do tego, walczył z pewnością z bardzo trudnym przeciwnikiem, jakim był Hamilton w Mercedesie.


Drukuj